Inspekcja auta + koszta rej.

Zamieszczam opis czynności jakie wypadałoby zrobić przed zakupem auta.
Czy znasz się na tyle żeby samemu sprawdzić i ile z tego zastosujesz i wykorzystasz, wszystko zależy tylko od Ciebie.

1 Nadwozie

1.1 Dokładnie należy sprawdzić spasowanie poszczególnych części, zwłaszcza szczeliny miedzy błotnikami a pokrywą silnika oraz między tylnymi słupkami a pokrywą bagażnika; analogicznie zderzaki, przedni pas, drzwi boczne, reflektory i kierunkowskazy – wszelkie nierówności szczelin, nacieki lakieru, mogą świadczyć o naprawach blacharskich
1.2 Drobne zarysowania, zwłaszcza na krawędziach zderzaków czy pod klamkami, świadczą raczej na korzyść auta – że właściciel nie „odpicował” go na sprzedaż
1.3 Wszystkie drzwi powinny się lekko otwierać i zamykać
1.4 Kod na szybach zawiera informację o dacie produkcji ( mała cyferka oznacza rok produkcji a umieszczone poniżej kropki oznaczają miesiąc ) – powinna być zgodna z tym, co w dowodzie oraz na wszystkich szybach, choć ew. wymiana szyby mogła być spowodowana np. włamaniem do auta (szyba może być starsza niż rocznik auta, ale nie młodsza np. auto z 2005r., szyba może być z 2004 r., ale już nie z 2006, bo była wymieniana)
1.5 W komorze silnika trzeba dobrze obejrzeć przedni pas i końcówki podłużnic (lub wózka) – spawy, nacieki, śruby pomalowane w kolorze nadwozia (choć to nie dotyczy wszystkich aut), mogą świadczyć o naprawach blacharskich
1.6 W bagażniku należy obejrzeć podłogę pod wykładziną – po uderzeniu w tył, podłogi nie da się wyprostować idealnie, zawsze zostaną jakieś klepane załamania
1.7 Nadkola, progi, dolne części drzwi i klap mogą być ogniskami korozji – trzeba te miejsca dokładnie obejrzeć
1.8 Hak jest przydatnym elementem wyposażenia, ale jego posiadanie może świadczyć o nadwyrężaniu podwozia i silnika ciężkimi przyczepami – trzeba dokładnie obejrzeć, czy był używany. To widać po głowicy.

2 Podwozie

2.1 Nie powinno być jakichkolwiek wycieków – jedynie w upalne dni, przy włączonej klimatyzacji może z auta kapać woda (skropliny z parownika)
2.2 Tłumik nie powinien być skorodowany i przyczepiony do podwozia drutami
2.3 Ślady korozji na elementach podwozia i układu wydechowego mogą świadczyć o długim postoju samochodu, co źle wróży na przyszłość
2.4 Każdy narożnik auta po silnym dociśnięciu powinien się ugiąć i wrócić natychmiast do poprzedniej wysokości, bez dodatkowego bujnięcia
2.5 Opony – ich zużycie, zwłaszcza niesymetryczne, świadczą o długotrwałej jeździe z uszkodzonym zawieszeniem (luzy, zużyte amortyzatory)
2.6 Dobre, drogie opony mogą świadczyć o dużej dbałości właściciela o samochód

3 Silnik

3.1 Test silnika benzynowego

3.1.1 Przy każdej temperaturze, zimny i rozgrzany, powinien zapalić po kilku obrotach wału, nie więcej niż po ok. 5 sek. kręcenia rozrusznikiem
3.1.2 Silnik musi na obroty wkręcać się płynnie, bez szarpnięć
3.1.3 Nie powinien kopcić na niebiesko ani na postoju, ani przy ostrym zwiększaniu obrotów, ani w czasie jazdy – niebieski dym świadczy o zużyciu bądź uszczelniaczy zaworowych, bądź co gorsza pierścieni tłoków i gładzi cylindrów

3.2 Test silnika wysokoprężnego

3.2.1 Przy każdej temperaturze, zimny i rozgrzany, powinien zapalać po pierwszym zagrzaniu świec (kontrolka na desce)
3.2.2 Nie powinien kopcić na czarno ani na postoju, ani przy ostrym zwiększaniu obrotów, ani w czasie jazdy
3.2.3 Praca turbiny (jeżeli silnik jest doładowany) powinna być prawie niesłyszalna – świsty i gwizdy świadczą o nieszczelności kolektora ssącego lub o zużyciu łożyskowania turbiny
3.2.4 Dobrze jest umówić się w jakimś warsztacie na sprawdzenie kompresji
3.3 Ogólny wygląd – czy są jakieś wycieki oleju
3.4 Komora silnika – czysta może wskazywać na niedawne mycie, co może mieć na celu chęć ukrycia wycieków
3.5 Komora silnika – wszelkie nieoryginalne kable, złączki, króćce z opaskami łączące rury układu chłodzenia, mogą świadczyć o kiepskim serwisowaniu i źle zwiastować na przyszłość
3.6 Uwaga – w komorze silnika może być gdzieś naklejka (lub karteczka przyczepiona do jakiegoś kabla czy rurki opaską) informująca o ostatniej wymianie oleju – warto porównać wpisany tam przebieg z przebiegiem aktualnym…
3.7 Poziomy: oleju, płynu chłodzącego, oleju hamulcowego, oleju układu wspomagania powinny być w normie
3.8 Olej – powinien być czysty i klarowny (w dieslu może być czarny), bez zapachu paliwa, po roztarciu między palcami nie powinien się zerwać film olejowy (opuszki palców nie powinny się zetknąć „na sucho”
3.9 Uruchamianie – czy zapala łatwo, czy z trudem po długim kręceniu, czy rozrusznik pracuje głośno, czy cicho
3.10 Praca – cicho, czy głośno, czy słychać jakieś niepokojące dźwięki, szum łożyska, stuki
3.11 Po rozgrzaniu do włączenia wentylatora w zbiorniku wyrównawczym nie mogą pojawiać się pęcherzyki powietrza – podczas dodawania gazu przewód do chłodnicy nie może twardnieć. Takie objawy świadczą o wypaleniu uszczelki pod głowicą lub o mikropęknięciach głowicy i/lub bloku silnika
3.12 Przy pracującym silniku trzeba skręcić maksymalnie koła w prawo i w lewo – głośna praca pompy wspomagania przy skrajnych położeniach kół świadczy o jej zużyciu

4 Wnętrze

4.1 Wewnątrz auta należy sprawdzić stan koła kierownicy (zbyt nowe przy dużym przebiegu może świadczyć o kombinacji właściciela, podobnie jak stare i zniszczone koło i mieszek lewarka skrzyni biegów przy autach o podejrzanie niskim przebiegu)
4.2 Jakość i stan tapicerki, zwłaszcza wykładziny w okolicach pedałów, jest trudnym do odmłodzenia świadkiem przebiegu auta
4.3 Nie polecam kupowania auta po palaczu – smród jest w zasadzie niemożliwy do usunięcia – trzeba sprawdzić popielniczkę
4.4 Po przekręceniu kluczyka należy sprawdzić kontrolki – czy gaśnie kontrolka airbagów, ABS, silnika (o ile występują). Np. brak kontrolki ABS w aucie, które ABS posiada, może świadczyć o niesprawnym ww. układzie i chęci zatajenia tego faktu przez właściciela poprzez odłączenie kontrolki
4.5 Kontrola ładowania powinna się zapalić po przekręceniu kluczyka i zgasnąć po uruchomieniu silnika – inny stan może świadczyć o uszkodzeniu alternatora
4.6 Wytarta, brudna i pozadzierana tapicerka bagażnika (lub/i podsufitka) mogą świadczyć o przeciążaniu auta
4.7 Trzeba sprawdzić wszystkie przyciski, urządzenia, oświetlenie
4.8 Klimatyzacja – sprawna, po włączeniu przyciskiem, powinna podnieść lekko obroty silnika. Można też spojrzeć na sprężarkę – przy włączonej klimatyzacji obraca się także zewnętrzna tarcza na jej kole pasowym.

5 Dokumenty

5.1 Dowód rejestracyjny:
5.1.1 Zgodność numerów, zwłaszcza nr nadwozia
5.1.2 Termin ubezpieczenia
5.1.3 Termin badań
5.1.4 Ew. współwłaściciele, zastawy bankowe
5.2 Książka serwisowa
5.3 Ew. faktury za naprawy, części – co i kiedy było zrobione, przy jakim przebiegu.

6 Jazda próbna

6.1 Przed rozpoczęciem jazdy można sprawdzić, czy auto na luzie i z wyłączonym hamulcem postojowym, toczy się lekko, czy z oporami – blokujące hamulce mogą wpływać na przyspieszone zużycie łożysk piast i przegubów napędowych
6.2 Przy pracującym silniku, przy wciśnięciu i puszczeniu sprzęgła nie powinno być różnicy w dźwiękach dochodzących z układu napędowego – jeżeli jest duża różnica, może być zużyty docisk sprzęgła lub/i łożyska
6.3 Podczas ruszania nie powinno nic stukać – stuki zwiastują problem z półosiami (przegubami wewnętrznymi) lub ze skrzynią biegów (dyferencjałem)
6.4 Głośne stuki podczas ruszania ze skręconymi kołami świadczą o zużyciu przegubów napędowych zewnętrznych
6.5 Trzeba spróbować ruszyć z włączonym hamulcem postojowym – to prosty test jego sprawności
6.6 Silnik powinien na każdym biegu osiągać obroty maksymalne – równomiernie i bez szarpnięć
6.7 Podczas przyspieszania na wprost, po równej drodze, bez trzymania kierownicy, auto nie może zmieniać kierunku jazdy
6.8 Podczas ostrego przyspieszania z niskich obrotów, wzrost obrotów bez wzrostu prędkości świadczy o ślizganiu się sprzęgła
6.9 Stuki przedniego zawieszenia na krótkich nierównościach świadczą o wybiciu sworzni, łączników stabilizatora, tulei wahaczy lub poduszek kolumn zawieszenia
6.10 „Pływanie” auta po drodze z koleinami świadczy o zużyciu tulei wahaczy
6.11 Stuki tylnego zawieszenia to zwykle poduszki tylnej belki lub np. łożyskowanie wahaczy
6.12 Szum narastający wraz ze wzrostem prędkości świadczy o zużyciu łożyska/łożysk piast lub podporowego półosi
6.13 Krzywo stojące tylne koła to efekt uszkodzonego łożyskowania tylnych wahaczy wleczonych
6.14 Głośny szum opon świadczy bądź o ich zużyciu (lub kiepskiej jakości), bądź o wyząbkowaniu spowodowanym długotrwałą jazdą na zużytych amortyzatorach
6.15 Podczas gwałtownego hamowania na wprost, na równej drodze, należy puścić kierownicę – auto nie może zmienić kierunku jazdy

Zapozyczone z klub cytrynki

Ponizej kilka linkow odnoszacych sie do sprawdzenia samochodu przed kupnem.
Jezeli jednak nie znasz sie zupelnie na samochodach, nie ryzykuj i zaufaj specjaliście np.ASO

Jak dobrze kupic uzywany samochod.

Co_sprawdzic_kupujac_uzywany_samochod

Nie daj sie oszukac


Na koniec o kosztach sprowadzenia :)

Zacznijmy od tego, ze jako osoba prywatna zawsze kupujemy samochody w cenie Brutto, czyli razem z podatkiem VAT. Oznacza to, ze nie trzeba juz placic tego podatku w Polsce.
Czesta praktyka handlarzy jest ukrywanie tego podatku, tzn. kupuja auta w cenie Netto na firmy slupy.
Ostatecznie to wlasciciel auta bedzie proszony o zaplate takiej zaleglosci, wiecej info tu: Podatek VAT

Druga wazna sprawa sa papiery auta, warto sprawdzić czy numer identyfikacyjny pojazdu zgadza się z tym w dowodzie rej.
Nalezy sprawdzic czy wlasciciel auta jest rowniez sprzedajacym, zeby nie bylo pozniej zadnych komplikacji.
Umowa kupna jest spisywana miedzy sprzedawca a kupujacym, czyli kupujemy prosto od „Niemca” bez zadnych posrednikow.

Jesli wszystko sie zgadza to przystępujemy do sprawdzenia powloki lakierniczej profesjonalnym miernikiem.
Nastepnie podpinany jest komupter w celu sprawdzenia wszystkich modulow auta (silnik, airbag, elektryka).
W koncu sprawdzamy czesci mechaniczne auta, takie jak opony, hamulce, silnik i turbinę czy nie ma wyciekow, tlumik, amortyzatory itd.
Ostateczna decyzje podejmujemy po jezdzie probnej podczas ktorej sprawdzamy prace silnika, skrzyni biegow, ukladu kierowniczego i zawieszenia.
Jesli wszystko bedzie w porzadku, lub male usterki uznamy za akceptowalne (np. zuzyte klocki hamulcowe) przystepujemy do negocjacji cenowych.

Gdy mamy juz umowe i zaplacilismy za auto, mozemy sie udac razem z wszystkimi dokumentami do KFZ-Zulassungstelle, czyli urzedu komunikacji. Wazne zeby auto mialo przeglad TÜV, bez tego dokumentu nie dostaniemy tablic!

Na miejscu trzeba sie zdecydowac jakie tablice chcemy kupic: Exportowe czy krotkoterminowe.

Exporotowe
Ausfuhr-Kfz-Kennzeichen wiki ThorstenS_prev560
Sa to typowe tablice exportowe z dluga waznoscia, ich podstawowym problemem jest cena, nawet do 230€ za miesiac.
Konieczne do wywozu samochodu np. do Rumunii.

Krotkoterminowe
Z70209
Sa to tablice uzywane przewaznie do transporu aut w Niemczech, mozna ich rowniez uzyc do wywozu samochodu do krajow Unii Europejskiej i sa najczesciej wybierana forma zameldowania. Ich koszt to ok. 113€ razem z oplatami urzedowymi. Maja 5 dni waznosci.

To sa wszystkie uwagi i koszta w Niemczech ktorych nalezy sie spodziewac i byc przygotowanym.

Bedac juz w Polsce pozostaje nam kilka krokow do zameldowania samochodu.

1.Przeglad samochodu 100zl, wg. prawa unijnego samochod sprowadzony majacy swiezy przeglad zagraniczny jest zwolniony z tego obowiazku. Niestety polskie urzedy nie zawsze sie do tego stosuja.

2.Akcyza 3,1% wartosci do 2000cm³ oraz 18,6% powyzej 2000cm³ + oplata 17zl

3.Tlumaczenie dokumentow ok. 100zl

4.Tablice, karta pojazdu, dowod rej. 256zl

Calkowity koszt zakupu latwo obliczycie tutaj: Oblicz auto

Brak komentarzy.

Brak trackbacków.